Translate

onsdag 14 oktober 2015

Schema-vilken planering passar ens barn bäst.

I höst börjar vår son vi förskoleklass.  Eftersom vi har fria skolval så ska man ta till vara på det och göra ett aktivt val för barnets skull. Alla skolor passar inte alla barn.
Jag är egentligen emot skolplikten. Hade önskat läroplikt med mer ansvar på föräldrarna. Men fram tills lärandet blir viktigare än närvaron i skolan så väljer jag att kunna påverka på det sätt som går för att skapa bästa de förutsättningaförutsättningarna för just våra barn.

Alla barn är olika och passar ddärför inte inom samma institution. Precis som vi vuxna. För inte arbetar alla vuxna med samma sak och förutsättningar. Tänk om vuxna skulle tvingas till det på samma sätt som barnen.

Äldsta går i profilklass då det blev lättare att motivera och lära när hennes intresse och talang, musik, fick bli en stor del av skolan.

Sonen har vi provat med lite olika scheman hemma för att lista ut vilket upplägg han trivs med. På så sätt vet vi vilken typ av skola vi ska prova till och början med.
Här nedan kommer fyra planeringar vi provat på och även vad han gillade.

En veckoöversikt. Den gillade han för han kunde se vad som skulle hända varje dag under hela veckan.
Även äldsta gillade denna och fick den till att ha på egna rummet och göra sin egna planering.
Jag gjorde den utav balkongmatta och kartong samt kardborre. Fäste kardborre på kartongbitar där olika aktiviteter stod.  Sedan var det bara fästa, ta bort och flytta runt på tavlan.
Favoritschemat. Där vi kunde se vad som skulle hända under dagen och i vilken ordning. 
Att ta dagen som den kommer gillade han inte alls. Han vill veta vad som komma skall även om det är något tråkigt. Rutiner och förberedelser behövs märkte jag.
Och ännu en variant av veckoplanering med en aktivitet inbokad per dag. Resten har fått bara svävande.

Det vår son gillade var att ha översikt över hela veckan och gärna samtidigt med planering för dagen. Så vår känsla är att han kommer trivas med den "vanliga" skolan där samma schema rullar på vecka för vecka och lektionerna följer ett schema. I hans fall spelar det inte så stor roll om det är tråkigt eller roligt. Det viktiga är att han vet vad som kommer härnäst. Han känner sig tryggast då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar