Translate

onsdag 2 september 2015

Minion-slime !

Många barn gillar att få kladda ordentligt. Inte alla, jag har en här hemma som inte vill bli kladdig men detta går att göra ändå.
Vi gjorde eget slime. Det krävdes några försök innan jag fick till det och kommer säkert bli bättre med tiden. Så OM ni skulle misslyckas är det bara att försöka igen. Ingredienserna är dessutom billiga så det är värt det för barnens skull.

Det du behöver för en burk på 3 dl:
3 dl vatten
2 1/2 msk potatismjöl
1 msk olja
karamellfärg

Vispa ihop potatismjölet med det kalla vattnet.
Rör under uppvärmning. Det gick snabbare än vad jag trodde. Fortsätt tills det blivit en kladdig och tjock gegga. Låt svalna.
Till vänster har jag blandat 1/2 dl varmt vatten med 1 msk olja och karamellfärg. Mängden karamellfärg är beroende av hur stark färgen ska bli. Jag hade i ca 1/2 msk.
Häll vätskan i potatismjölkladdet och vispa/rör ihärdigt så det blandas väl. Jag tog lite i taget och rörde i.
Till höger ser ni hur det ser ut när jag blandat klart
Sedan är det bara att hälla upp på burkar. Jag har valt att måla gamla barnmatsburkar som minioner. Här vet jag att en del kan stöta på ett problem jag hade för några år sedan. Om man inte köper barnmat på burk så har man heller inga barnmatsburkar. Men slänger man ut en fråga till allmänheten så brukar det finnas någon som har en påse står som ändå ska till glasinsamlingen.
Jag valde att måla med vanlig akrylhobbyfärg så det går att diska bort när burkarna är använda och slimet är slut.

Sedan är det bara för barnen att börja känna på konsistensen. Det är kletigt, klibbigt och kladdig. Oömma kläder är att föredra så de får chansen att kleta ohämmat. Slimet blir långt. Det trycks mellan fingrarna. Till och med min äldsta ville vara med på detta.
Sedan så finns de barn som inte vill känna på något kladdigt. Vår minsta är inne i en period  nu där hon inte vill kladda ner händerna. Vi löste det genom att hon fick lite olika bestick att undersöka slimet med. Hon lyfte upp och släppte ner det långsamt i en lång sträng. Hon provade skillnaden att lyfta med sked och gaffel. Det viktigaste är att det är kul och att barnen får känna och se på olika konsistenser. Få undersöka och leka.

Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar