Translate

måndag 18 maj 2015

Hemmapedagogik, en mall för att lyckas!

 

Prestationsångest! Det är vad många upplever när de inte känner att de räcker till för sina barn. Jag tror inte att det spelar någon roll om barnen är på förskola hela dagar, delar av dagen, några timmar i veckan eller inte alls. I alla tider har mammor (och pappor) känt att de inte räcker till för barnen, för familjen. Men varför är det så?
Har man barnen hemma så är det lätt att bli påverkad av samhällets tryck om hur bra förskolan är för att stimulera barnen. Man tror inte att man räcker till för sina ett, två eller tre barn. Men det gör du!

Jag kände av trycket en gång i tiden. Jag blev förbannad och kände att det här måste jag motbevisa det. Så jag började dokumentera det vi gjorde under dagarna, under veckorna. Pysslet vi satt med, vad lär sig barnet av det? När vi åker iväg till lekparken. När vi är på barnaktiviteter. När vi går ut i skogen. När vi lagar mat ihop. När barnen leker fritt med varandra. När vi läser. När vi pratar. Utflykter. Ja, precis allt.
Den dokumentation satte jag mig med, skrev ner vad vi gjort och hur vi gjort. Sedan kollade jag vad barnen utvecklas och lär sig av det. Fingermotorik, grovmotorik, färg och form för framtida läsning och skrivning, socialt samspel mm. Detta avslutades med en fyndig pedagogisk rubrik . Vips, så hade jag fått pedagogiska aktiviteter och det ser uppstyrt och ordentligt ut.

Men, nu var det så att förskolorna har sin läroplan att följa. Våra barn skulle aldrig fungera om de inte uppnått målen i denna. Så jag satte mig och läste den. Kopierade den och skapade en egen läroplan för hemmabarn. Fick lägga till lite som jag ansåg var viktigt. Som tex "Att våga uttrycka sina tankar och åsikter och att känna sig trygg i att ha en egen vilja samt att förstå att det man själv vill inte alltid är genomförbart, men att man ändå har rätt till att uttrycka sina åsikter och få en möjlighet till att påverka situationen"

Jag insåg snart att våra barn har mycket bättre möjligheter att få utvecklas som individ hemma jämfört i en förskola.

Nu till en annan sak. Vad vet ni om mig? Mer än att jag är pysslig och lugnet själv som har pedagogik i allt.
Min livssituation. Jag har ett handikapp. För 13 år sedan var jag med i en trafikolycka. Den olyckan och skadorna kommer jag nog få leva med hela livet. Jag har kronisk värk, yrsel, trötthet och utmattningssyndrom. Detta begränsar mig oerhört. Jag kan inte sätta mig och åka iväg på saker hur som helst. Jag har inte orken att vara fullt aktiv varje dag, inte ens någon dag. Men ändå ser det så pedagogiskt ordentligt ut i samarbetet med barnen och deras utveckling. Hur kan jag klara av det? Två småbarn och ett i skolan. Jo, för jag gjorde denna dokumentation över vår vardag och omsatte den till finare ord. Det är mer än vad de lär sig i förskolan på alla nivåer trots att jag har ett handikapp som begränsar oss.

Tjatet från utsidan gör oss otillräckliga. Vi vågar inte lita på oss själva. Och vi vågar inte lita på barnens inbyggda kompetens att lära sig. Att bara vara lyhörd för barnen är gott nog. De lär sig av oss, i samtal med oss, i lek med oss kompisar och syskon.

Om du har känt av prestationsångesten och otillräcklighet för dina barn gör dessa fyra punkter:
  1. Dokumentera dagen. Allt från lek hemma själv eller med syskon, lekparkslek, matlagning, bakning, sagostund, sångstund, pyssel. Ja allt du gör med barnen.
  2. Sätt dig och sammanfatta det i olika punkter. Tex bakning, städning, pyssel. Vad gjorde ni? Hur gjorde ni?
  3. Plocka fram vad barnet utvecklas och lär sig i. Tex, finmotorik med pärlplattor, hantera en sax, måtta och räkna vid bakning, socialt samspel med andra barn.
  4. Sätt en snittsig rubrik på varje del. Gärna något som låter pedagogiskt riktigt. Tex "socialt samspel"(lek med andra eller syskon) ,"Naturlära"(skogspromenad), "Matematik" (Suttit och målat i färger i olika former, trianglar, cirklar).
Du kommer att se hur mycket pedagogik ni gör i eran vardag och kan släppa skuldkänslorna. Sätt gärna in dokumentationen i en pärm så kan du kolla i den då du tvivlar på dig själv och din föräldraförmåga ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar