Translate

torsdag 2 april 2015

Glad Påsk

Långfredag idag och påsklovet är inlett. Jag tänker inte skriva något nytt om hur vi gör utan hänvisar till ett tidigare inlägg som handlar om påsken.
En andpaus för skolbarnen som brukar börja bli trötta på skolan nu.
Det är ljusare ute och dagarna blir längre i snabbt tempo. Vi vet att vuxna kan få vårdepression, dvs en nedstämdhet och trötthet nu i början av våren. Det är för att dagarna blir ljusa så snabbt och kroppen hänger inte med i omställningen.
Har ni tänkt på att barnen också kan känna av den snabba omställningen från mörkt till ljust och också reagera med trötthet och dåligt humör?
Det är inte konstigt att många elever börjar tröttna på skolan om de känner av det. Många tröttnar på sitt arbete denna period också.
Om ni har barn som blivit på sämre humör och som verkar vara väldigt trötta är denna ljusomställning något att fundera på. Det går över som tur är när kroppen hunnit ställa om sig. Man ska förstås inte utesluta andra faktorer som kan påverka men ni känner era barn bäst och jag kommer bara med ett tips.


Nu ska vi "vila" oss. Inga krav och måsten på en hel vecka. Jag kommer nog att pilla med mitt på gården och barnen vill gå påskrunda.
Men att barnen får hänga med om de vill i det jag gör är inte negativt. Det är så jag lärde mig och fick intresse.


Glad påsk på er !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar