Translate

tisdag 10 mars 2015

Att uppmuntra finmotoriken

Jag tror att jag har nämnt det förut men tar det igen.
Pärlplattor, ett utmärkt sätt att träna på finmotoriken för små barn. Men det är jobbigt och i alla fall mina barn tycker det är jobbigt att sitta med det eftersom de blir fokucerade och väldigt koncentrerade i början.
Idag fick Matilda, drygt 2 år, lägga pärlor. Hon tappade intresset ett par gånger men jag uppmuntrade henne genom att tala om att hon gör en påskdekoration att hänga i fönstret.
Det är enkelt att stryka pärlplattorna efteråt med strykjärn och bakplåtspapper emellan.

Varför trycker jag på just i detta läge?
Jo, jag anser att det är viktigt att kunna slutföra saker även om det blir jobbigt en stund. Att vi dessutom sparar och hänger upp den gör att hon kan se att  hon faktiskt lyckades.
Att träna och fortsätta fast det är svårt och bitvis jobbigt är en bra sak att träna på. Att få fram resultat som går att se gång på gång är kul för barnen, att man uppskattar deras ansträngning.

Nu ska man inte alltid pressa fram prestation men i enkla projekt och pyssel går det utan att ge barnen prestationsångest. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar