Translate

fredag 5 september 2014

Påsk

Från i våras.

Påskrunda utklädda som påskkärring och påskgubbe. Förberedelserna tar sin lilla tid med pyssel av att göra påskkort att dela ut.
Under förberedelsen finns det utmärkt med tid för att kunna gå igenom vad man trodde förr om häxor och blåkulla. Beroende på barnens ålder och nyfikenhet kan man även halka in på häxprocessen.
De konstaterade här hemma att jag skulle blivit klassad som häxa om jag hade levt på 1600-talet eftersom jag till viss del håller på med naturlig läkning och insamling av nyttoväxter.
Traditioner genom tider och från olika delar av landet tog vi också upp.
När jag var liten så gick vi alltid skärtorsdagen men här i västra Sverige går man påskaftonen.

Sen när det väl är dags för själva påskrundan tycker jag att det är viktigt att ingen av barnen kräver att få. Men att de ska ge sina kort och önska glad påsk.
Sen ska de även lyckas dela lika på det de fått ihop.
Samarbete, civilisering och historia blir ihopknutet och praktiserat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar